Wat een leervolle dag!
Digital boost day
Op donderdag 24 november 2022 nam ik deel aan digital boost
day waar verschillende gastprekers online via Teams kwamen praten. Iedere
spreker kreeg 1 uur de tijd om te praten over hun onderwerpen waar ze
gespecialiseerd in waren. Ik nam deel aan 2 gastprekers waar ik het meeste
interesse in had namelijk sociale media en Canva.
Canva
Onze eerste gastspreker was Alysia-Lara Kritr die sprak over
Canva in haar uurtje. Ze is een creative communicator bij The Art of Growing. Ook
is ze een social media manager in de sector graphic designer en leid mensen
daar in op. We namen kennis met Canva! Canva heb ik zelf vroeger gebruikt voor
dergelijke schoolactiviteiten aangezien ik in het middelbaar Print Media heb
gevolgd.
Waarom zou je Canva gebruiken? Het heeft je design een
professionele uitstraling. Je hebt alle ontwerpen in een hand omdraai en is
heel simpel en gemakkelijk om te gebruiken. Kort gezegd is het een alles-in-één
grafische ontwerp tool voor logo’s, posters, presentaties, reclamefolders, … te
creëren. Er zijn al ruim 100 miljoen gebruikers in 190 landen die Canva gebruiken!
Canva kan je gratis of betalend gebruiken. De betalende
versie heet Canva Pro. Dan kan je profiteren van ieder ontwerp, templates, …
die je naar een heel ander level van ontwerp brengt. De Pro versie kost 11,99€/
maand!
Sociale
media als ondernemer
Na het spreekuur van Canva nam ik deel aan het gesprek over
sociale media die door Saskia Hoffin en Jo Hendriks werd gehost. Ze wilden ons
leren hoe je als ondernemer met sociale media moet omgaan en het succesvol moet
aanpakken.
Je mag sociale media niet meer zien als ervoor eenmaal je
ondernemer bent op diverse platformen zoals Facebook en Instagram. Je gebruikt
het niet meer om dingen te posten wat je zowat doet in je privé leven, maar je
gebruikt het om klanten aan te trekken en naambekendheid te creëren.
Er zijn nu eenmaal algoritmes op deze sociale media
platformen die je gewoonweg niet kunt doorbreken. Daarom moet je die algoritmes
net in jouw voordeel gebruiken. Kies zorgvuldig welke platformen je kiest om je
bedrijf te presenteren. Kijk daarvoor welk doelpubliek je wilt bereiken.
Zijn likes en volgers belangrijk? Zeker en vast! Likes en
volgers vormen je community. Het is niet erg als je niet de volgers of likes
bereikt van een bepaalde post, zolang je maar blijft posten en activiteit
weergeeft. Je zal zien dat je na een bepaald termijn je cijfers qua volgers/
klanten en likes eruit zult halen.
Iedereen gebruikt wel de bekende hashtags, maar is dat wel
relevant? Ja dat zijn ze maar probeer hashtags te gebruiken die nuttig,
specifiek en weerslag hebben op je bericht. Saskia en Jo raden aan om tussen de
3 à 5 hashtags per bericht te gebruiken. Zo trek je ook klanten aan die je nog
niet volgen.
Moet ik maar 1 content formaat gebruiken? Zeker niet,
probeer zoveel mogelijk relevante sociale media platformen en functies te
gebruiken. Denk maar aan reels, posts, story’s, etc. Zo bereik je meer klanten
en laat je je community groeien. Maar weet wel dat je zorgvuldig kiest welk
platform goed past bij je onderneming want bijvoorbeeld Instagram is
uitgebreider dan Tiktok op vlak van content formaat.
Zoals u weet zullen klanten reviews schrijven over jouw
services en/ of producten. Er zullen goede en slechte reviews tussen zitten.
Maar belangrijk is dat je sketchy reviews van volgers los laat. Laat het
gewoonweg passeren.
Een grote fout van veel ondernemers op sociale media is dat
ze teveel tijd spenderen om post te perfectioneren. Ze besteden bijvoorbeeld 4
uur voor maar 1 post. Time is money dus stel je eens voor wat je kan doen in 4
uur tijd. Probeer daarom perfectie los te laten en zo weinig mogelijk tijd te
spenderen aan het maken van een post. Dat wil wel niet zeggen dat je het niet
goed moet doen.
Moet je iedere dag posten? Dat mag wel, maar is zeker niet
nodig. Probeer een regelmaat te creëren met je posts. Bijvoorbeeld als je 3
maal per week post, zorg dan dat je het iedere week bij 3 houd. Kwaliteit van
je post is veel belangrijker dan de kwantiteit. Zorg dat de post altijd zinnig
is voor je klanten.
Praten over geld op sociale media is not done. Praat beter
over je klanten dan over cijfers. Je volgers willen geen post zien van je mooie
auto of over hoeveel geld je maakt want dat interesseert hun niet. Dat zal er
alleen maar voor zorgen dat je volgers en klanten je zullen ontvlogen of een
slecht beeld over jouw onderneming creëren.
Productpropositie raden ze niet aan. Dat wil zeggen dat een
onderneming alleen maar over producten post. Volgers of mensen die je pagina
bekijken vinden dat saai. Als je toch een product wil posten raad Jo jullie aan
om ook jezelf in beeld te brengen.
Als je jouw product en/ of service wil boosten is dat zeker
aangeraden. Probeer geen zotte bedragen te betalen, maar een bedrag tussen 25€
en 50€. Het haalt uit en trekt ook weer nieuwe volgers en klanten aan. Je kan
door promotie heel gericht gaan. Je bepaald zelf welk publiek je promotie zal
bereiken.
Ben je van plan om fake volgers te kopen? Dan zal dat een
nutteloze actie zien aangezien Instagram alle fake accounts aan het
verwijderden zijn. Ook als je volgers koopt zullen dat volgers zijn verspreid
over heel de wereld. Dus moet je je afvragen of dat wel relevant is als je
onderneming in België gevestigd is. Die fake volgers zullen ook niets kopen van
je. Dus raad Saskia jullie aan om het zo real mogelijk te houden.
Interactie met je klanten is cruciaal op sociale media. Hoe
doe je dat? Plaats eens een comment onder 1 van de posts van je klanten. Bekijk
de story’s van je klanten. Reageer op privéberichten van je klanten want als je
dat niet doet zullen je volgers jouw profiel beschouwen als een non-actief
profiel. Daaraan wordt gepaard dat je niet te stijf mag communiceren met je
volgers, maar communiceer alsof een klant voor je staat in het algemeen
Nederlands. De manier hoe je communiceert met je volgers hangt af van je
doelgroep aan wie je verkoopt.
Moet ik iedere trend volgen? Zeker niet, omdat tegenwoordig
zijn er zoveel trends dat ook gewoon relevant zijn voor je onderneming. Zorg
dat de trends die je doet binnen de zaak valt en waar jouw volgers en klanten
iets aan hebben.
10 tips voor classy content
1.
Laat jezelf zien en probeer anderen binnen je
bedrijf ook op beeld te krijgen.
2.
Gebruik je huiskleuren en logo bij elke post. Zo
zal je herkenbaarheid creëren.
3.
Vul je profiel correct en met de juiste
informatie aan zodat je gebruik kan maken van Search engine optimization (SEO).
Zo kunnen klanten je gemakkelijk terugvinden. Dat geld ook voor berichten die
je deelt op je platform.
4.
Blijf jezelf en trek je net van andere personen
aan. Zorg dat je niet je anders voordoet op sociale media als in het echt.
5.
Maak gebruik van het portretmodus. Zo zullen de
foto’s en video’s dat je maakt perfect passen in je berichten van bijvoorbeeld
Instagram.
6.
Probeer je volgers of klanten aan het lachen te
krijgen. Doe dit wel zonder jezelf in het belachelijke te trekken. Met andere
woorden, kom je comfortzone uit en begin te experimenteren.
7.
Laat perfectie los. Denk niet teveel of je post
goed is of slecht. Kruipt veel te veel tijd in. Just do it en post die post.
8.
Probeer wat losser over te komen door leuke tips
en info te delen met je volgers. Zo zullen je volgers je blijven volgen en ook
zal je nieuwe volgers aanwerven. Instagram is de nieuwe Google op vlak van
informatie.
Saskia en Jo gaven ook wat tips voor 2023. Probeer korte
reels te maken die leiden naar je lange video’s. Gebruik de platformen waar je
doelgroep gebruik van maakt. Probeer zoveel mogelijk feedback te krijgen van je
klanten om jouw onderneming te laten groeien. Probeer je te focussen op
cruciale info voor je volgers dat je deelt. Probeer al deze tips met elkaar te
combineren en dan zal alles goed komen.